seo

Sökmotoroptimering

resurser för att förbättra din rank i sökmotorer

Ta reda på rankning i sökmotorerna

Välj sökord

För att veta vilka sökord du ska optimera sidan för är det naturligtvis relevant att veta hur många sökningar som görs på olika ord.

En tjänt från digital point ger antal sökningar via wordtracker och overture:

Skriv in sökord eller fras för att få förslag:

Sökning i wordtrackers keyword suggestion tool tillhandahålls också av seobook.


Under större delen av 2000-talet har google varit den ledande sökmotorn i USA och europa och mycket av sökmotoroptimeringen har handlat om att optimera sidorna för just google.

Googles algoritm är hemlig men man är ganska öppna kring vilket resonemang man för kring rankningen i sökmotorerna. Den som vill höra mer om detta kan bl.a. följa Matt Cutts youtube kanal eller blog.

Med jämna mellanrum blir också olika uppdateringar i googles algoritm offentliga.

För att ta reda på genomsnittlig sökvolym på google per månad kan man använda google keyword eller ubersuggest. Genom att skriva in ett sökord här får du reda på hur många sökningar per månad det har, samt får tips på liknande sökord och hur många sökningar per månad det har.

Naturligtvis vill man ranka högt på ett sökord som har många sökningar, men antagligen är konkurrensen stor för ett sådant sökord så kanske det är bättre att ranka som nr 2 för ett sökörd med färre sökningar, än att ranka som nr 22 för ett sökord med fler sökningar. Detta då många som söker inte bläddrar vidare bland söksidorna utan bara tittar på första sidan, och kanske t.o.m endast på de 5 första resultaten. Detta beror också på vilket sökord det gäller. Om det gäller faktasökningar eller de första resultaten är orelevanta är det ändå en del som letar sig vidare.

Google alerts
google alerts skickar rapporter till dig hur sökresultatet ser ut för ett visst sökord. Du kan själv ställa in vilka sökord du vill bevaka och hur ofta du vill ha en rapport.
http://www.google.com/alerts?hl=sv

Google trends
Google trends visar hur populära olika sökord är över tid och även en prognos för det kommande året.
http://www.google.com/insights/search/

website optimizer
Sajtägaren laddar upp olika versioner av sin webbplats i verktyget. Google website optimizer visar sajten i olika versioner och sammanställer vilka delar som fungera bäst.


Google search-based keyword tool
Utifrån google-sökningar listar verktyget ett antal sökord som kan passa in på en viss sajt. Sökorden anpassas efter vad sajten handlar om. https://www.google.com/analytics/siteopt/splash

Socialmention
Realtidssök som visar hur ett varumärke eller ord omtalas i bloggar, sociala medier och mikrobloggar. http://www.socialmention.com/

twingly
Söker i bloggar. Fungerar bra på svenska.
http://www.twingly.com

kurrently
Söker aktualla inlägg i sociala medier och nyligen publicerat material.
http://www.kurrently.com